Friday, 7 March 2014

e-perniagaan


Apa Itu E-Perniagaan
Definisi

E-perniagaan (atau perniagaan elektronik) adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan penggunaan  internet untuk menjalankan perniagaan anda. E-perniagaan hanya mewakili sebahagian kecil daripada perniagaan di seluruh dunia, tetapi adalah salah satu sektor yang paling pesat berkembang dan menyediakan peluang-peluang yang sangat baik untuk usahawan memasuki pasaran. Internet menyediakan pengguna cara-cara untuk berinteraksi dengan perniagaan dan telah membuat proses jual dan beli lebih berdaya saing di seluruh dunia. Kadar globalisasi telah dipengaruhi dengan ketara oleh internet, menjadikannya lebih mudah bagi orang-orang dan organisasi yang dipisahkan oleh jarak untuk berkomunikasi dan berinteraksi antara satu sama lain.
Sebuah perniagaan boleh dianggap sebagai e-perniagaan walaupun ia tidak membeli dan menjual produk melalui internet. Sebagai contoh, perniagaan kedai  boleh membuat keputusan untuk mewujudkan sebuah laman web untuk mempromosikan perniagaan mereka walaupun tidak menjual produk secara langsung melalui internet. Hampir semua perniagaan kini adalah e-perniagaan walaupun  sedikit. Ramai telah mengambil langkah seterusnya dan terlibat dengan e-dagang.
           E-dagang secara khusus merujuk kepada pesanan, membeli, menjual dan membayar untuk produk dan perkhidmatan menggunakan internet. E-dagang adalah subset e-perniagaan dan boleh membentuk keseluruhan perniagaan atau digunakan bersama model perniagaan tradisional yang sedia ada. E-dagang menggunakan internet untuk pasaran, menjual dan menjalankan urus niaga dengan pelanggan tanpa bersemuka hubungan antara pembeli dan penjual. Banyak e-perniagaan kini menjalankan semua operasi mereka secara online dan tidak mempunyai kedai fizikal yang pelanggan boleh lawati.


 


Pengenalan atau Latar Belakang
Penggunaan awal Web untuk Perniagaan
Laman web digunakan dalam perniagaan untuk pemasaran tidak lama selepas reka bentuk web berasaskan grafik terdapat pada awal 1990-an. Kebanyakan laman web ini disediakan untuk memberi maklumat asas kepada pelawat  mengenai produk-produk dan perkhidmatan syarikat, maklumat kenalan seperti nombor telefon dan alamat e-mel untuk membantu pengguna menghubungi syarikat untuk perkhidmatan yang disediakan. Langkah menyediakan maklumat perniagaan yang mudah untuk mencari pelanggan perniagaan melalui web itu berlaku hampir sebaik sahaja jabatan pemasaran menyedari bahawa laman web syarikat sedia ada untuk berjuta-juta orang layari. Jualan dalam talian bermula pada tahun 1994 dengan keupayaan untuk menyulitkan data kad kredit.
Permulaan Jualan dalam Talian
Dengan kemunculan bercagar Socket Layer (SSL), yang dibangunkan oleh Netscape pada tahun 1994, laman web membangunkan keupayaan untuk menyulitkan sesi, menjadikan urus niaga kad kredit di Internet lebih selamat. Dengan sambungan disulitkan antara pelayan syarikat dan komputer pelanggan, nombor kredit boleh bertopeng supaya mereka tidak dapat dipintas oleh pihak ketiga, dengan itu menjadikan kecurian maklumat kad kurang. Keselamatan ini membawa kepada peningkatan jumlah perniagaan yang menawarkan produk untuk dijual melalui laman web.
Kelahiran Web Jualan Moden

        Perkembangan dalam teknologi pelayan, termasuk keupayaan untuk membina laman web dari pangkalan data produk, menghasilkan perniagaan internet besar seperti eBay dan Amazon. Dalam laman web produk jualan yang sebelumnya, setiap produk terpaksa disiarkan secara manual di laman web. Dengan pangkalan data yang didorong oleh laman , syarikat-syarikat boleh menggunakan web-page templates untuk memaparkan puluhan ribu produk on-the-fly. Oleh kerana bilangan produk yang ada meningkat, begitu juga trafik dan jualan di laman web ini.

No comments:

Post a Comment